Wat zijn triggerpoints

Dit zijn microverkrampingen in spieren die aanvoelen als kleine pijnlijke verhardingen of ‘knoopjes’. Bij de meeste soorten pijnklachten, zoals rugpijn, schouderklachten en hoofdpijn, spelen ze een belangrijke rol. 

Waar komt de naam triggerpoint vandaan?

Het woord ‘trigger’ uit triggerpoint komt voort uit het gegeven dat triggerpoints vaak symptomen zoals bv. pijn produceren die elders gelegen zijn dan waar het triggerpoint zich bevindt. Deze uitstralende of afgeleide pijn, wordt ‘doorverwezen pijn (referred pain)’ genoemd. Bijvoorbeeld een triggerpoint in de monnikskapspier (m. trapezius) is vaak de bron van hoofdpijn. Wanneer zo’n triggerpoint vervolgens wordt geprovoceerd door er bijvoorbeeld op te duwen, zullen de elders gelegen symptomen worden ‘getriggerd’. In dit geval ontstaat of verergerd de hoofdpijn.

Hoe ontstaan triggerpoints

Triggerpoints kunnen o.a. ontstaan door ongunstig gebruik van spieren, meestal in combinatie met een verkeerde stand of beweegpatroon van je gewrichten. Normaal zou je lijf dat met rust of gecorrigeerde beweging weer op moeten kunnen lossen, maar wanneer het zenuwstelsel overactief of verstoord is, dan kan dat er voor zorgen dat de klachten chronisch worden.
Triggerpoints kunnen op hun beurt ook het zenuwstelsel actief of verstoord houden!
Ook de leefstijl, zoals een ongezond voedingspatroon of slechte leefomgeving spelen een belangrijke rol.

Andere oorzaken van het ontstaan van triggerpoints zijn o.a.:

  • Overbelasting;
  • Een ongeluk;
  • Een slechte ademhaling;
  • Onderbelasting zoals gips of een zittend beroep;
  • Ziekten;
  • Stress;
  • En de aanwezigheid van andere triggerpoints.

Al deze mogelijke oorzaken kunnen een verstoring in het zenuwstelsel veroorzaken.

De meest voorkomende oorzaak van het ontstaan van  triggerpoints is het onderdrukken van emoties

Geloof het of niet, maar de meest voorkomende oorzaak van zo’n verstoring in het zenuwstelsel is vaak een gevolg van het (onbewust) onderdrukken van emoties. Met name emoties zoals woede, boosheid, angst en verdriet komen vaak voor. Je lijf is in staat om pijn als ‘afleidingsstrategie’ te gebruiken, om deze emoties niet te hoeven voelen. Andere afleiding strategieën zijn bijvoorbeeld roken, nagelbijten, emotie-eten of krabben (als je plots jeuk krijgt). Het lijf is in staat om fysiologische veranderingen te creëren, aangestuurd door een (onbewust) psychologische component. Denk bijvoorbeeld aan blozen, of aan het krijgen van buikpijn of diarree als je bijvoorbeeld voor een grote groep mensen moet spreken.

Een combi van componenten

Een triggerpoint zou je kunnen zien als een combi van al deze diverse componenten. Als het ware een episch centrum, bron of toppunt van:

  • Spanning in zenuwstelsel;
  • Gespannen bindweefsel;
  • Vernauwing bloedvaten;
  • Minder voedingsstoffen;
  • Zuurstoftekort;
  • Verzuring;
  • Pijn;
  • Afvalstoffen;
  • Gevoeligere zenuwuiteinden.

Wat kan ik doen tegen tiggerpoints?

Triggerpoints zal je ongetwijfeld hebben, maar het liefst wil je er dus zo min mogelijk van!
De nieuwste en meest complete manier om triggerpoints en de ontstane pijn op te lossen is de Triggerpoint Reset Methode.
Hierbij wordt namelijk de oorzaak aan gepakt, in plaats van alleen maar de triggerpoints te deactiveren.
Triggerpoints ontstaan niet voor niks en als je de oorzaak weet, dan kan je er blijvend wat aan doen!
Door de gewrichten op de juiste manier te corrigeren, de bindweefselstructuren te manipuleren of door de onderdrukte emoties los te laten, verdwijnen triggerpoints vaak vanzelf. Bovendien zijn er tientallen ‘reset’ technieken om triggerpoints direct uit te schakelen en om spanning uit het zenuwstelsel te ‘resetten’

Ben je nieuwsgierig geworden en wil jij ook van je chronische pijnen af, vul dan snel het intakeformulier in voor een vrijblijvend intakegesprek.